تأکید معاون دبیرکل حزب‌الله بر تشکیل دولت جدید/ 145 زخمی در درگیری‌های بیروت  
کد خبر: 3872848
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
آخرین تحولات لبنان؛

تأکید معاون دبیرکل حزب‌الله بر تشکیل دولت جدید/ 145 زخمی در درگیری‌های بیروت  

گروه بین‌الملل ــ آخرین آمار صلیب سرخ لبنان از مجروحان درگیری شامگاه یکشنبه، 29 دی‌ماه، معترضان لبنانی با نیروهای امنیتی، حضور رئیس‌جمهور لبنان در نشست امنیتی امروز و تأکید معاون دبیرکل حزب‌الله بر تشکیل هرچه سریع‌تر دولت جدید از مهم‌ترین تحولات لبنان است.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «القدس العربی»، صلیب سرخ لبنان در آخرین گزارش خود اعلام کرد: در درگیری‌های شامگاه یکشنبه معترضان لبنانی با نیروهای امنیتی در بیروت 145 نفر زخمی شدند که 45 نفر به بیمارستان منتقل و سایر مجروحان سرپایی درمان شدند.
 
براساس این گزارش، صلیب سرخ لبنان 17 تیم پزشکی را برای درمان مجروحان این درگیری‌ها به نقاط مختلف اعزام کرده بود.
 
در درگیری‌های شامگاه یکشنبه در بیروت، پلیس لبنان از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق‌ کردن تظاهرات‌کنندگان استفاده کرد. معترضان نیز با سر دادن شعارهای «انقلاب؛ انقلاب» و پرتاب سنگ و شیشه‌های کوکتل مولوتف به سمت نیروهای امنیتی، اعتراض خود را نشان دادند.

دستگیری روزنامه‌نگار آمریکایی

بنا به اعلام شبکه المیادین، در این درگیری‌ها نیروهای امنیتی لبنان یک روزنامه‌نگار آمریکایی را، که در حال تهیه گزارش از تظاهرات مردم لبنان در بیروت برای روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» بود، دستگیر کردند.
 
وبگاه این روزنامه اسرائیلی، تظاهرات و درگیری‌های مردم لبنان در اطراف پارلمان این کشور در بیروت را به طور زنده و مستقیم از طریق «فیسبوک لایو» منتشر می‌کرد.
 
طی دو روز اخیر در درگیری‌های لبنانی‌ها با نیروهای امنیتی 520 نفر مجروح شده‌اند که فقط در روز شنبه تعداد مجروحان به 377 نفر رسید. این تعداد از زمان آغاز اعتراضات مردم لبنان تاکنون بی‌سابقه بوده است.
 
برگزاری نشست برای بررسی اوضاع
 
در همین راستا، میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، امروز 30 دی‌ماه، نشستی امنیتی با حضور وزرای دفاع کشور لبنان برای بررسی اوضاع امنیتی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور حل این بحران برگزار می‌کند.
 
تأکید معاون حزب‌الله بر تشکیل دولت جدید
 
همچنین شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌‌الله لبنان، در سخنانی خواستار تشکیل دولت جدید شد و گفت: تشکیل دولت جدید نقطه آغازی برای این کشور است.
 
شیخ قاسم با بیان اینکه اعتراضات خشونت‌آمیز به افزایش بحران منجر خواهد شد، وعده داد که حزب‌الله تلاش‌های خود را برای تشکیل سریع‌تر دولت جدید ادامه خواهد داد.
 
اعتراضات مردم لبنان از اکتبر سال گذشته میلادی به دنبال نابسامانی وضعیت اقتصادی، در بیروت و شهرهای دیگر آغاز شد و تظاهرات‌کنندگان خواستار کناره‌گیری نخست‌وزیر و تشکیل دولتی کارآمد و مستقل شدند که تحت فرمان هیچ یک از سیاستمداران لبنانی نباشد.
 
به دنبال این اعتراضات، سعد الحریری در روز 29 اکتبر (7 آبان) از نخست‌وزیری استعفا داد و پس از مدتی میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، حسان دیاب را در 28 آذرماه مأمور تشکیل کابینه جدید کرد.
انتهای پیام
captcha